Middeleeuwse Tienkamp 26.05 - 28.05.07

Was ging damals auf der Eyneburg?
Gesperrt
Benutzeravatar
Norbert von Thule
Beiträge: 13257
Registriert: 11.06.2006, 21:15

Middeleeuwse Tienkamp 26.05 - 28.05.07

Beitrag von Norbert von Thule »

EEN STRIJD OM PUNTEN, MILLIMETERS EN SECONDEN

MIDDELEEUWSE TIENKAMP OP DE EYNEBURG TE HERGENRATH, VAN 26 TM 28 MEI

De ridders van de Eyneburcht zullen, samen met vele andere groepen, tijdens de middeleeuwse tienkamp hun snelheid, geschiktheid, uithoudingsvermogen en hun krachten meten met elkaar.
De tienkamp staat in de atletiekwereld bekend als "de Koningsdicipline". De verschillende onderdelen van deze wedstrijd vergen voor alles, wilskracht, concentratie en veelzijdigheid. De deelnemers, die op elkaar zijn aangewezen, zijn tegenstanders en vrienden teglijkertijd. En daarom staat het volgende evenement van de Eyneburg eveneens in het teken van vriendschap en, passend bij het Pinksterfeest, in het teken van vrede met elkaar.
De spelen vinden zondag en maandag de gehele dag plaats onder de toren van de burcht, op de toernooiweide. De diciplines binnen deze tienkamp worden natuurlijk op geheel middeleeuwse wijze gebracht, en zij dragen merkwaardige namen, zoals: "Bruchenball" ( middeleeuws rugby ) , "Rennen met die ram", en "Voer het voetvolk". Maar ook "Redt de prinses", en, "Er kan er maar 1 zijn".
Kamp, spel en plezier gaan hand in hand.
Alle groepen, verenigingen en sportievelingen worden bij deze uitgenodigd deel te nemen. Iedereen die het aandurft zijn moed te bewijzen en zijn krachten te meten tegenover de ridders van de Eyneburg is van harte welkom.
Deelenemers wordt gevraagd zich vooraf aan te melden op het telefoon nummer dat onderaan vermeld staat.

De tienkamp vindt plaats in het kader van een grote pinkstermarkt. Het binnenplein en het park zullen weer vol staan met handelaren en hun stands, narren, bedelaars, jongleurs en dansers. Natuurlijk zijn ook de speellieden van de Eyneburg - "Morologus" - erbij, en zij zullen groot en klein met hun middeleeuwse liederen onderhouden.
Het doel van de Eyneburgers is om bezoekers mee te voeren naar oude en lang vervlogen tijden. Stel U voor: U staat op de binnenplaats van de burcht, omgeven door knapen en ridders in blinkende uitrusting, terwijl de geur van kampvuur en kostelijk gebraad opstijgt, middeleeuwse muziek en het geroep van de markthandelaren, wapengekletter en het ritmische geluid van de smid en zijn hamer. Zo worden de middeleeuwen werkelijkheid en men vraagt zich op zo`n moment af.....welke wereld is de echte?
Mocht u vragen hebben, wij beantwoorden deze, zoals altijd, graag en met veel enthousiasme.

Openingstijden:
zaterdag: vanaf 14.00 uur, zondag en maandag: vanaf 12.00
Entree: € 6,- voor volwassenen, € 3,- voor kinderen boven zwaardmaat alsook voor mensen in middeleeuwse kledij, kinderen onder zwaardmaat: gratis.
Benutzeravatar
Norbert von Thule
Beiträge: 13257
Registriert: 11.06.2006, 21:15

Beitrag von Norbert von Thule »

Middeleeuwse
Tienkamp
26. - 28.05.07
Eyneburg



Bild


Middeleeuwse Tienkamp
Doel van het spel: In het middeleeuwse tienkamp trainen de manschappen weliswaar de kunst van het oorlogshandwerk, maar het tenstoonstelelen van kracht laat tegelijkertijd ook de fatale uitkomst zien, zoals de uitbeelding van de spelen laat zien. Juist daarom zijn deze spelen vredestichtend- of bewarend, vandaar dat het wapen van de tienkamp gesierd wordt met de vredesduif. Daar komt nog bij dat van elke groep die meedoet, er steeds 4 mensen uitgekozen worden om tegen elkaar te strijden. De heraut beslist bij elk spel het aantal mensen dat tegen elkaar gaat strijden. Voor elke overwinnaar krijgt het winnende manschap een kerf ( lat. incisio) op zijn puntenconto bijgeschreven, waarbij de deelnemers van het winnende manschap die op de reservebank zaten, ook als winnaars meetellen.


I

De Ram
Doel van het spel: terwijl men een eenvoudige ram naar de burchttoren probeert te dragen , moet men proberen de pijlen van de burchtverdedigers te ontwijken.
Strijdperk: 4 mannen dragen een boomstam door een vooraf bepaald parcours. Het snelste team wint.


II

Strozak werpen
Doel van het spel: Bij een aanval vuur over de burchtmuur kunnen werpen.
Strijdperk: ieder lid van de manschap probeert een strozak over een lat te werpen.Ieder lid treedt 1 keer aan, elke zak die over de lat gaat is 1 overwinning.


III

Knocking on Castles Door
Doel van het spel: De zware rambok moet zo snel mogelijk naar de burcht toren gerold worden.
Strijdperk: Ieder team sleept de rambok van het startpunt tot aan de toren,en ramt dan de toren totdat het zegel breekt. Het snelste team wint.


IV

Redt de Prinses!
Doel van het spel: De edeldame moet in veiligheid gebracht worden tijdens een belegering.
Strijdperk: Een mooie dame moet over een parcours gedragen worden, zonder de bodem te raken, naar haar draagstoel. En dan, met draagstoel en al het resterende stuk, tot aan het einddoel. Het snelste team wint.


V

Tug of War
Doel van het spel: Met enterhaaktouwen, een belegeringstoren neerhalen.
Strijdperk: 4 tegen 4, touwtrekken totdat de tegenstander over de middenstreep komt. De sterkste wint.


VI

Voer voor het Voetvolk!
Doel van het spel: Een dood paard moet van het slachtveld afgehaald worden en naar de veldkeuken gebracht, zodat het avondeten verzekerd is.
Strijdperk: 4 teamleden trekken een boomstam voort aan een ketting (die het halster moet voorstellen) van begin tot eindpunt.
Het snelste team wint.


VII

Bruchenball (Middeleeuws Rugby)
Doel van het spel: Een gewonde ridder zo snel mogelijk van slachtveld zien af te halen.
Sxercitium: trijdperk: 4 tegen 4. Binnen een cirkelvormig veld , probeert het team een bal in het doel van de tegenstander te krijgen. Er zijn 2 speelrondes, elk spel duurt 3 minuten. Wanneer er na 2 speelrondes een gelijkspel is, wordt er een derde ingelast, waarbij de winnaar bepaald wordt door een " Golden Goal".


VIII

Handje Klap
Doel van het spel: Als een knaap tot ridder geslagen wordt, mag hij bij de laatste slag, niet reageren, hoe pijnlijk ook.
Strijdperk: 2 tegensatnders proberen elkaar, in kleermakerszit, van de bank af te werpen. Zij doen dit door om beurten , elkaar met de vlakke hand op de wang proberen te slaan, de tegenstander mag deze klap afweren met zijn hand. Ieder teamlid strijd maar 1 keer tegen de andere partij. Wie zijn tegenstander van de bank krijgt...wint.


IX

Er kan er maar 1 zijn!
Doel van het spel: Wanneer er een machtswisseling plaatsvond met meerdere gegadigden voor de macht, waar mogelijk, 1 uit elk team, dan moest deze erezaak geklaard worden.
Strijdperk: 2 teamleden dragen een schild, waarop hun leider staat, die probeert de tegenstander van zijn schild te werpen.
Het team met de sterkere hoofdman wint.


X

De laatste Ronde!
Doel van het spel: De hoofdman beveelt een laatste ronde mede, ter viering van de overwinning.
Strijdperk: het team draagt een half leeg vat over een parcours ( die moet een bezopene voorstellen ) naar een kuip, vullen het volledig bij en dragen het weer terug. Het snelste team wint.



Aanmelding
Op 27 en 28 mei 2007 vindt op de Eyneburcht in Kelmis ( B )in de buurt van Aken, een grote middeleeuwse tienkamp plaats. Zij die op dit toernooi hun moed willen bewijzen met bloed en zweet, worden aangemerkt als deelnemers.
Aanmelden kan met:
- Naam van de groep.
- Deelnemers aantal.
- Aanspreekpartner.
- e-mail en adres , naar:

norbert@eyneburg.eu.
Gesperrt